vrijdag 16 maart 2012

Is een SEO project succesvol?



Het SEO (Search Engine Optimization in het Engels), oftewel een zoekmachineoptimalisatie, project bestaat uit een aantal activiteiten die gerelateerd zijn aan het werk om een website hoog te laten scoren in de zoekresultaten van internetzoekmachines. 

Deze SEO activiteiten zijn gestructureerd in bepaalde stappen en volgorde. Om de SEO doelstelling (hoog scoren in de zoekresultaten) te bereiken moeten benodigde activiteiten gepland en bestuurd worden. Kortom, SEO activiteiten voor een website zijn een afzonderlijke project met gedefinieerde doelstellingen en vastgestelde prestatiefactoren, zoals tijd, kosten en kwaliteit.

De specifieke omschrijving van de benodigde stappen en volgorde van een generiek SEO project wordt weergeven door het volgende diagram:


Elke stap in het SEO project speelt een belangrijke rol en beïnvloedt het eindresultaat. Maar de cruciale stap in het project is het Analyseren van Bezoekersverkeer. Hier vindt  de  evaluatie plaats of uw doel bereikt is. Want alleen hoog scoren in de zoekresultaten van internet zoekmachines betekent niet automatisch dat het aantaal bezoekers ook groot zal zijn.



Als inderdaad het aantal bezoekers laag is, dan is er een conclusie – het zoektermvolume is niet genoeg om het gewenste bezoekersverkeer te genereren. Dat betekent dat het hele SEO traject herhaald moet worden, of bepaalde onderdelen daarvan. Het vormt een SEO projectcyclus zoals in het volgende diagram aangegeven is:




De conclusie is duidelijk: 
het succes van een SEO project wordt bepaald door de grote van het zoektermvolume. 

Trouwens, AdWords-specialisten weten dit al en betalen daar veel geld voor.