zaterdag 3 november 2012

Optimale structuur van de content op de Productpagina van de Webwinkel


De bron van een mogelijk succes van een webwinkel ligt in de optimale samenstelling van tekstuele en visuele informatie op zijn productpagina’s. Het gaat namelijk over de structuur van de productpagina content. Internet marketing beschikt genoeg middelen om een webwinkel te promoten voor zoekmachines, maar zonder optimaal ingerichte content levert een hogere positie bij de zoekmachines weinig op. Denk hier bijvoorbeeld aan de conversie van de productpagina’s. 


Productpagina content beschikt over twee meetbare indicatoren: bezoekersverkeer en conversieratio. Deze twee parameters zijn met elkaar verbonden. Als een productpagina 100 bezoekers krijgt waarvan 2 bezoekers een aankoop doen, dan is de conversieratio 2%. Het verhogen van het aantal bezoekers en de conversieratio heeft direct als gevolg dat de omzet van de pagina wordt verhoogd.


Succesvolle webwinkels laten zien dat een gewenste balans tussen bezoekersverkeer en conversieratio wordt behouden door de volgende structuur van de productpaginacontent:
  • Tekstuele content - overtuigende sale proposal
  • Visuele content – het articuleren van de beste kanten van het product 
  • Social media – proactieve benadering naar potentiĆ«le kopers 
  • Alternatieve producten – meerdere keuzes bieden 
  • Afhandeling aankoop – duidelijk, moeiteloos en snel



De tekstuele content is het belangrijkste deel van de productpagina omdat de tekst een object is voor de zoekmachineoptimalisatie en tegelijkertijd zorgt voor conversie. Hier is de gewenste structuur van de tekstuele content:




Praktisch Voorbeeld:
www.kleertjes.com is het voorbeeld van de optimale (nogmaals, in de zin van bezoekersverkeer en de conversieratio) inrichting van de content op de productpagina:



De tekstuele content van deze pagina ziet er zo uit:



Tot slot
Het ontwikkelen van de content voor een webwinkel is een van de eerste fases in een zoekmachine optimalisatie (SEO) project. De optimale structuur van de content bepaald voor een meerdeel het succes van een zoekmachine optimalisatie project. De content is koning en zijn macht zal alleen maar groeien. Degenen die willen slagen zullen de optimale structuur moeten invullen met unieke content. Veel succes!