vrijdag 16 november 2012

Sterke handelsnaam markeert internet niche


De handelsnaam is een sterk internet marketing middel
Het klinkt als een axioma, elke online shop, oftewel webwinkel, moet genoeg bezoekersverkeer hebben om de gewenste omzet te realiseren. 

Hoe genereert men bezoekersverkeer naar de eigen webwinkel? Enkele internet marketing middelen zijn daarvoor goed bekend: het pro-actief gebruiken van online sociale media en zoekmachine optimalisatie technologie, maar, er is nog een bron van bezoekersverkeer - en niet minder belangrijk! – de handelsnaam van een webwinkel. Hoe groter de bekendheid van de handelsnaam, hoe hoger het bezoekersverkeer. Men bezoekt een webwinkel niet alleen toevallig via Google, maar ook bewust dankzij de bekendheid van de handelsnaam. 
Deze bewering is ook geen nieuws, maar uit praktijk blijkt dat de handelsnaam als een marketing middel buiten de aandacht blijft van online marketeers.  

Uitgebleven aandacht voor de invloed van een handelsnaam manifesteert zich het meest bij de kleine startup webwinkel. Waarom?


Startup webwinkels onderschatten rol van een handelsnaam
In de praktijk komt het vaak naar voren dat kleine startup webwinkels tijdens het promoten van hun sites een onproportionele hoge prioriteit stellen aan zoekmachine optimalisatie technologie. Door deze de marketing beslissingen over hoe een webwinkel moet zich moet presenteren op het internet wordt het zeer afhankelijk van “wat goed voor zoekmachines is”. Zulke aanpak reduceert elke webwinkel, zelfs webwinkels met een grote potentie, tot een ordinaire website met spam-achtig content, plus een “belovende zoekterm” als zijn domeinnaam. 

Natuurlijk scoort zo’n webwinkel nooit bij zoekmachines. Sterker nog, het loopt risico dat de “exact match domain” (lees zoektermen in domeinnaam) situatie word gestraft door de Google anti-spam algoritmes, waar de Penguin update een goed voorbeeld van is. 



Een sterke handelsnaam markeert altijd een internet niche
In mijn oude post “Creëer een internet niche in plaats van er een zoeken” heb ik verwezen naar het feit dat een unieke handelsnaam (merk, brand) altijd eigen “wereld” creëert op het internet. Deze “wereld” is niets anders dan zo’n gewenste internet niche.

Tot slot. Een unieke handelsnaam is een zeer sterk en betrouwbaar middel van de internet marketing. Startup webwinkels mogen dat niet missen.